Księgowość w firmie – dlaczego ta dziedzina jest tak ważna?

Kategoria: Blog

Prowadzenie księgowości w firmie

Bez prawidłowo prowadzonej księgowości żadna firma nie mogłaby rozwijać się na rynku. Współcześnie firmy mogą albo prowadzić samodzielne wewnętrzne działy księgowe lub też skorzystać z usług podmiotów zewnętrznych, czyli biur księgowych. Dodatkowo coraz częściej przedsiębiorcy są zainteresowani również rozwijaniem własnej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, dlatego popularność zdobywają liczne szkolenia z zakresu podatków czy też publikacje książkowe i czasopisma.

Prowadzenie księgowości w małych i dużych firmach

Małe firmy w większości decydują się na oddanie kwestii księgowych w ręce podmiotów zewnętrznych. Biura księgowe lub też samodzielnie działający specjaliści dopełniają wszystkich niezbędnych kwestii księgowych w imieniu danego przedsiębiorstwa. Jest to podyktowane przede wszystkim względami ekonomicznymi, ponieważ ilość dokumentów i spraw księgowych nie jest na tyle duża, by istniała konieczność zatrudniania dodatkowego pracownika w firmie.

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku dużych firm. Tutaj zwykle liczba dokumentów jest bardzo duża, więc o wiele korzystniejszym i wygodniejszym rozwiązaniem jest zatrudnienie księgowej lub nawet stworzenie autonomicznego działu księgowości, działającego wewnątrz firmy. Dzięki temu wszystkie dokumenty są na miejscu, a dział księgowości zajmuje się wyłącznie sprawami jednej firmy.

W każdej firmie księgowość powinna być prowadzona w odpowiedni sposób. Nieco inna forma księgowości prowadzona jest w małej firmie, której właścicielem jest osoba fizyczna, zupełnie inaczej natomiast np. w spółkach.

Warto jednak pamiętać, że dobrze prowadzona księgowość to podstawa sprawnego działania firmy i jej rozwoju. Wszystkie dokumenty powinny być wystawiane rzetelnie i zgodnie z wszelkimi wymaganiami oraz przepisami. Każda firma może być skontrolowana przez urząd, który ma możliwość sprawdzenia, czy przedsiębiorstwo jest prowadzone poprawnie i nie występują żadne nieścisłości czy nieprawidłowości pod kątem prowadzonej księgowości. Dobra księgowa czy też solidny dział księgowy dba o finanse firmy, pilnuje terminów płatności faktur, uiszcza wszystkie kwoty dla wierzycieli, czuwa nad prawidłowym bilansem firmy itd.


1 komentarz

  1. Świetny artykuł, dziękuję 🙂 Jestem początkującym przedsiębiorcą i początkowo, bez niezbędnego doświadczenia, zabrałam się do samodzielnego prowadzenia księgowości swojej firmy. Szybko jednak okazało się, że nie jest to takie proste i popełniłam kilka poważnych błędów. Na szczęście, zanim doszło do katastrofy, natrafiłam na solidne biuro księgowe wrocław, które przejęło ode mnie te obowiązki. Ogromna ulga 🙂